Shakes

Eiwitshakes kun je goed gebruiken als beginnende bokser.

Wat zijn eiwitten?

eiwitshakes

Eiwitten zijn opgebouwd uit bouwsteentjes: aminozuren. Een keten van verschillende aminozuren vormt een eiwit. Een aantal aminozuren kan ons lichaam niet zelf maken, maar halen we uit ons eten. Dit zijn de essentiële aminozuren.

Waar zit eiwit in?

Eiwitten zitten in zuivelproducten, vlees, vis, eieren en tofu. Nederlandse mannen tussen de 19 en 30 jaar krijgen gemiddeld 95 gram eiwit per dag binnen, vrouwen in diezelfde leeftijdsgroep ongeveer 68 gram, blijkt uit onderzoek van het centrum.

Heb ik extra eiwitten nodig als ik boks?

Ja, extra eiwitten zijn nodig als je veel bokst. In Nederland geldt de aanbeveling van 1,4 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht voor fanatieke sporters. Als je 80 kilo weegt, is dat dus 112 tot 160 gram eiwit per dag.

Waarom zou je eiwitshakes gebruiken?

Eiwitten zijn simpel gezegd benzine voor je spieren. Voldoende eiwitten zorgen bij de juiste training voor een beter herstel, minder spierpijn en versnelt de spieropbouw, doordat extra spierweefsel wordt opgebouwd.

Hoeveel eiwit zit er in een scoop?

Een medium maatschep (30 cc) bevat circa 15 gram eiwit. Een man van 80 kilo heeft dus 136 gram (gemiddelde tussen 112 en 160 gram) – 95 gram = 41 gram. Oftewel 1,3 scoops.

Wat zit er in een eiwitshake?

Eiwitshakes bestaan meestal uit twee basis ingrediënten, whey en caseïne. Whey vind je in twee verschillende vormen, concentraat en isolaat. Whey eiwitten worden relatief snel door het lichaam opgenomen en zijn uitermate geschikt voor vechtsporters. Er zijn daarnaast ook isolaat eiwitten, die nog meer geconcentreerd zijn en daarom nog sneller worden opgenomen.

Caseïne is de langzaamste variant. Neem deze niet na het sporten, maar net voordat je naar bed gaat. De caseïne kan jouw lichaam tijdens de nacht van eiwitten voorzien, zodat je weer met een volle batterij op staat.

Veelgemaakte fouten: Teveel eiwitten

Gebruikers moeten waken voor een teveel aan eiwitten. Overbodige proteïnes leveren namelijk ook (overbodige) calorieën, meldt het Voedingscentrum. De meeste mensen willen dat juist níét als ze intensief gaan sporten.

Prijsvoordeel bij eiwitshakes:

Je kunt 5 kilo eiwitpoeder kopen voor 56 euro en gebruikt per dag dus zo’n 40 gram. Met een zak kun je dus ongeveer vier maanden doen, oftewel €14 per maand, oftewel €0,47 per dag. Als je elke dag een extra bak kwark of blik tonijn zou eten, ben je een stuk duurder uit.

Conclusie

Zoals bij alles in het leven, doe het met mate. Eiwitshakes is een eenvoudige manier om extra eiwitten binnen te krijgen, maar dit moet gepaard gaan met gebalanceerde voeding. Het is belangrijk om de ingrediënten te bekijken, want er zijn ook eiwitshakes die per portie maar liefst 500 tot 600 calorieën, veel suiker of juist veel koolhydraten bevatten.

Onderstaande eiwitpoeders hebben allemaal minimaal een waardering van 4 sterren (mits ze minimaal een keer beoordeeld zijn) bij Bol.com. Of koop eiwit bij Amazon of Decathlon.

Whey proteïne 2,3 KG in de smaken vanille, aardbei en banaan:

Caseïne eiwitpoeder 1,8 KG in de smaken vanille, banaan en chocolade: